4 december - Tim Holtz á la Karin

Jag älskar att leka och testa nytt och en av mina stora inspirationskällor är Tim Holtz. På hans blogg går det att hitta massor av tips och trix och idag tänkte jag dela med mig av lite inspiration som jag hittat där.

Jag har gjort två julkort där jag kombinerat distressink med QuicKutz Jolly Gift Set. Så här ser det färdiga kortet ut och nedan följer en beskrivning med bilder hur jag gjort själva bakgrunden.

 

Förutom en bild som du använder som mall/mask så behöver du distressinkdynor, en make up-svamp, papper till kortet och embosstillbehör. Först skar jag till ett vitt papper som jag gjort själva bakgrunden på. Sedan stansade jag ut mallen i ett skräppapper. Se till att spara både det utstansade och resterna.
 

Lägg själva julgranskulan där du vill ha det på pappret. Ta sedan makeup svampen och fånga upp färg från stämpeldynan. Dutta sedan runt mallen tills du fyllt pappret med färg.
 

 

Efter det byter du mot den del av pappret där det utstansade varit för att skydda bakgrunden. Byt svamp och färg på stämpeldynan och fyll i med färg i kulan.


Torka bakgrunden med embossfönen så alla stämpeldynefärg är torr innan du gör nästa moment. Lägg tillbaka mallen och stämpla vackra swirls på julgranskulan. Embossa.




Nu har du gjort en vacker bakgrund som du kan bygga vidare på. Jag fyllde i med mer färg ovanpå det embossade för att motivet skulle framträda mer. Jag fyllde också i julgranskulan med Faber Castell Pitt Artist-pennor i kanterna så att kulan fick en skarp kontrast. Jag dekorerade med fler swirls som jag guldembossade och blingade detaljerna med glitterlim. Jag använde thickers för texten och sist men inte minst sprätte jag akrylfärg och distressink från refiller med hjälp av en tandborste. Det kan bli lite kladdigt men det är värt det!

Jag tyckte teknikerna var så kul att jag gjorde en tag också. För att göra bakgrunden till den använde jag texten Hohoho från Jolly Gift Set samt punchinella. Se vad du har hemma som du kan använda och glöm inte att ha roligt! Lycka till!



/Karin

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jättefina!!

Postat av: samara

Så otroligt fint, och inte så svårt tror jag,det måste jag testa =)

2008-12-11 @ 09:08:30
URL: http://.sasha-samara.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback