Första ljuset är nu tänt

Idag är det den första advent och nedräkningen mot julafton börjar i form av julkalender på tv:n, chokladkalendrar eller presentkalendrar. December är en mysig månad med tända ljus som lyser upp i mörkret och man får värma sig med glögg och pepparkakor. Vi på ScrapAddicted vill bidra till julstämningen och kommer under månaden sprida inspiration som går i julens tecken och varje dag kommer ni få följa vår egna lilla julkalender i bloggen. Vi tjuvstartar redan idag, eftersom det är först advent och först ut är Emma som bjuder på inspiration i form av en paketkalender.

---------------------------------------------

Jag gillar idén med en paketkalender till barnen, i väntan på julafton. Fast jag gillar inte tanken på 24 pyttesmå presenter som bara riskerar att försvinna eller gå sönder. Ännu mindre tycker jag om tanken på 48 sådana paket som det blir, om man som jag, har två barn.


Lösningen blev en enkel adventspaketkalender med 8 paket i stället för 48. Ett paket till varje barn varje söndag i advent alltså. Jag hittade en söt liten hängare som passade perfekt för ändamålet. Fast nästa år får det nog bli en hängare till, för det var lite trångt med två paket på varje krok.


Paketen har jag slagit in med helt vanligt brunt omslagspapper och lite vanligt garn.


För att veta vilket barn som skulle få vilket paket vilken söndag, har jag fäst en liten hjärttag på varje paket. De små trähjärtanen hittade jag på en julmarknad, men man kan enkelt göra egna med en bit stadig kartong, en pepparkaksform och lite vit färg. På varje hjärta har jag stämplat barnens namn med Makng Memories magnetstämplar och satt på siffror av filtthickers.

Resultatet blev en härligt spännande och julig paketvägg utan någon stor ansträngning alls.

Och med det här inlägget vill vi alla i ScrapAddicteds team, tillsammans med Jane och Marie, önska er alla en riktigt god start på julen. Vi hoppas att ni kommer följa vår spännande julkalender som bjuder på massor av inspiration varje dag fram till julafton.

Kommentarer
Postat av: Zarah

Vad SNYGGT!!

Postat av: JaneD

Vilken fin adventskalender!

Var har du hittat den, hängaren med de fyra krokarna alltså?

2008-12-01 @ 08:42:14
URL: http://www.cirtontimjan.blogspot.com
Postat av: Malin

Vad fiffigt, det får jag nog ta efter, jag har nämligen slagit in inte mindre än 72 paket då jag har tre barn.....

2008-12-01 @ 22:10:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback