21 december - Slå in och dekorera paket

Att slå in paketen är minst lika roligt som att köpa presenten tycker jag. Här kommer några favoritinslagningar som jag har:

Punchinella blir ett brett glittrande band runt paketet. På en klädnypa har jag satt röd Bazzill och skrivit ut en textremsa. Riktiga band är så mycket finare att använda på paket än pappersvarianterna man "krullar". De använder jag sällan.

Manno är mitt smeknamn till min bror Magnus

Här har jag gjort en variant av inslagningen ovan. Fast här har jag tagit röd cardstock som jag våfflat i wellpappskruvaren.




Nästa paketinslagning brukar jag kalla parisvikningen för den lärde jag mig i Paris när jag var där en sommar hos en fransk kompis för många år sedan. Det blir finast med ett enfärgat papper och speciellt med ett dubbelsidigt papper, men det går lika bra med paketpapper. Huvudsaken är att man ser vikningen som ett band över paketet.



Man slår in paketet som vanligt, men den ena sidan viker man in flera, flera varv på.


Sedan stänger man igen paketet och viker ner vikningen där man vill ha den på paketet. Detta blir nu framsida och inte baksida som i vanliga fall.




Baksidan ser ut ungefär så här:


Man behöver inte använda sig av papper för att slå in sina juklappar. Här har jag sytt små paketfickor till presentkort.


Jag har använt mig av att dekorera med klädnypor i paketen ovan. Man kan göra mycket kul med dem.


Man kan till exempel ta tjock kartong (eller cardstock, fast det blir lite sladdrigare) som man klipper ut med en riktigt vass sax. Här har jag gjort en tumvante.


Man limmar på mönsterpapper som man också ritar och klipper ut efter kartongbiten. Sedan limmar man fast klädnypan.


Man kan sätta ett band på. Och sedan kan man låta vanten nypa fast hälsningen på paketet.


Man kan klä vanten med filt eller vanlig cardstock också. Och limma på små pärlor.


Sätter man en magnet pakpå blir det en fin upphängning för julkorten.


Ha en riktigt fin 4:e advent!
Lindzi

Kommentarer
Postat av: Milla

Åhh så fina paket och vilken bra ide med klädnypan.

Postat av: sari hänninen

himla käcka grejor du gjort - väldigt inspirerande... att jag inte såg dessa förut... hmmm - då hade jag förstås inte hunnit göra allt annat jag gjort... hihi - men jag skall spara idéerna och ha med mig dem... jag gillade faktiskt allt!!!!

2008-12-22 @ 06:25:06
URL: http://sarispysselblogg.bloggagratis.se/
Postat av: Ann-Christin

klädnypan den ideèn var ju läcker och användbar

2008-12-27 @ 01:44:10
Postat av: Emma S

Bra tips att slå in paket, inte bara till julklappar!

2008-12-27 @ 11:00:05
Postat av: Sofia

Alltid trevlig med nya uppslag på inslagningar. Små klädnypor ska jag göra till pojkens barnkalas imorgon - passar ju perfekt.

2008-12-27 @ 20:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback