7 december - Vika pappersstjärnor





Bland det bästa med julen tycker jag är allt pyssel. Det är så mysigt och sitta och lyssna på julskivor och julpyssla. Jag älskar dessa pappersstjärnor och förra julen gav jag mig på att försöka lära mig det.

Kan ju säga att det gick sådär. Letade efter en beskrivning på nätet och hittade den här från Hemmets Journal.
http://www.hemmetsjournal.se/jul/Julpyssel/Papperstjarna-till-granen/

Jag är inte den bästa på att läsa beskrivningar så jag höll på att slita ut mitt hår förra julen... men tillslut så fick jag till stjärnorna någorlunda i alla fall. I år har jag äntligen lärt mig den där sista lilla snurren. Övning ger färdighet sägs det.
Så idag bjuder jag på en beskrivning i form av foton för att kanske underlätta vikandet för er. Testa, efter några stycken har ni fått in knixet och vika stjärnor blir nästan ett beroende. *skratt* Häng dom i granen, i fönstret eller fäst dom som dekoration på ett paket.



Material:
* Något att skära rakt med
* Sax
* Papper/Cardstock
* En lite tjockare nål



1. Skär till 4st, 1cm remsor och vik dom på mitten.


2. Nu ska vi fläta ihop dom.
Börja med att ta remsa 2 runt remsa 1.


Remsa 3 ska runt remsa 2.


Remsa 4 ska runt remsa 3 och genom remsa 1.


Dra åt remsorna så att du får en fyrkant.


3. Ta en del av remsa 1 och vik bakåt.


Vik en del av remsa 2 bakåt.
Vik en del av remsa 3 bakåt.
Vik remsa 4 bakåt...

...och dra den under remsa 1.


Nu ska den se ut så här.


4. Nu ska vi vika till uddarna på stjärnan. Ta den högra remsan och vik den bakåt så att du får en trekant.


Vik den framåt så att du får en till trekant.


Dra remsan under en del av fyrkanten, precis som på bilden. Ett tips är att klippa till änden av remsan för att lättare kunna dra igenom det.


Dra åt så att du får till en udd.


Gör likadant på dom 3 resterande remsorna på höger sida. (Jag har markerat dom med 1,2 och 3.)


Nu ska du ha fyra stycken uddar. Vänd på stjärnan och gör likadant på andra sidan.


5. Nu kommer den kluriga delen som jag inte fick till förra julen.
Vik remsa 1 och 2 bakåt.


Vik remsa 1 bakåt så att du får en trekant.


Nu kan du plocka fram nålen och peta den under "ihåligheten" under remsa två. Du ska kunna komma ut genom udden. Du förbereder för att kunna dra remsa 1 genom där.


Dra remsa 1 under remsa två...


...så att du får till en sån här "bulle" eller knopp eller vad det nu än är. Vrid stjärnan åt vänster.


Vik remsa fyra bakåt så att du får en trekant. Ta nålen och peta under remsa 1(bullen). Dra remsa 4 under remsa 1.
Gör likadant med remsa 3 och 2.


Nu ska den se ut så här. Fint va?!
Vänd på stjärnan och gör likadant på den sidan.


6. Sista delen är att klippa bort remsorna så nära udden som möjligt.

Nu kan du antingen trä på tråd och hänga upp den eller dekorera den som du vill. Måla, stämpla eller embossa. Jag har glittrat till några av stjärnorna genom att spraya med spraylim och sedan hälla över glitter.

Det går att göra större stjärnor också men då behöver du papper som är längre än cardstock. Längre än 30cm alltså. Den större stjärnan som jag har gjort har måtten 1,5cmX60cm. Jag har tänkt att testa att göra ännu större också. Jag älskar dessa stjärnor.

Ha en trevlig andra advent och pyssla lugnt. Om ni har några frågor så fråga på bara. Jag ska försöka svara så gott jag kan.

julkramar
/Helena

Snöflingor: Dana Zarling Design - Shrivers brush set

Kommentarer
Postat av: Zarah

MEEEEN vad vackra! Kanonbra tutorial! Ska garanterat testas. :D

Postat av: Lily/Marie

JAG KLARADE DET!!! :-) Den första jag gjorde gick sönder av allt vikande medan jag höll på. Men på andra försöket gick det bättre. Pappersstjärnorna är supersöta!

2008-12-07 @ 17:18:54
URL: http://marie.robe.nu
Postat av: Diana_2001

Sådana stjärnor har vi gjort varje jul sedan jag var barn. Är dom inte underbara! Man kan göra dom hur små eller stora som helst, lite knepiga men jättefina. :-)

2008-12-07 @ 20:52:41
Postat av: Malin

Jag oxå gjort många sådana här stjärnor, min erfarenhet är att det är lättare med lite tunnare papper än ex cardstock. Jag har även gjort dem av breda "sidenband" alltså presentband som är mönstrade och kanske 4 cm breda, de blir jättebra.

Kram

2008-12-08 @ 10:50:18
Postat av: julhuset

Jag har tippsat om detta inlägg i min julblogg, om det inte är ok, hör av er.



[email protected]

2008-12-10 @ 04:35:45
URL: http://julhuset.blogspot.com
Postat av: Nilla

Vad fint! (men svårt...)

Ha det bra.

2008-12-12 @ 16:35:57
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: helen

gud så roligt...

lätt beroendeframkallande.

tog mönstrade papper och lärde mig genast att ha dubbelsidiga papper om man vill ha mönstrat papper.

ska på pysseldag på lördag, gissa vad jag kommer att göra :)

2008-12-16 @ 21:45:56
URL: http://www.scrapfabriken.se
Postat av: Assi

Äntligen en beskrivning som man fattar!

2008-12-21 @ 09:53:52
URL: http://assishantverk.blogspot.com
Postat av: petraso

--Har visat mamma min denna och hon lovade fixa sådana till mig för nyårs dukningen!

2008-12-25 @ 00:34:46
URL: http://petraso.blogspot.com
Postat av: ismar

det här är sämst var kan man hitta sånna långa och starka remsor det är omöjligt!!

2009-11-20 @ 16:46:33
Postat av: Eva Karlsson

Vist är stjärorna vackra.Har just nu pippi på sådana.Gör i olika storlekar. Det är en härlig terapi.Gjorde min första stjärna för 20 år sedan.Det är så kul att ge bort.Ha det göööt

2009-11-25 @ 21:44:14
Postat av: Tekla

Jag har gjort dessa i över tio år nu. Jag brukar inte använda papper, mest för att jag inte orkar fixa bra pappersbitar antar jag. En favorit är istället vanligt presentsnöre. Alla slag fungerar, desto smalare desto pilligare, men det går. =) Rolig sysselsättning på julafton när alla öppnat sina paket.

2009-11-25 @ 23:28:11
URL: http://tekla.webblogg.se/
Postat av: Emma

Vilken bra beskrivning! Den satt på första försöket. Imorgon ska det shoppas fint papper. :)

2009-11-28 @ 20:41:46
URL: http://pipmugg.wordpress.com
Postat av: Lotta

Tycker mycket om det du skrivit! Mysigt att se lite schyssta saker och inte bara det generella grejerna som man kan läsa om hela tiden. ;)

2010-09-24 @ 10:39:11
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/krabi/
Postat av: Monica

Tack för en mycket bra beskrivning. Har länge tittat avundsjukt på dessa stjärnor men aldrig fått till dem. Nu har jag vikt mina tre första och det kommer garanterat bli fler!!!

2010-10-20 @ 14:47:57
Postat av: sofie

Fick till det på första försöket! Jättebra beskrivning, ska göra många fler. Provade också att göra med presentpapper, då kan man ju låta bli att göra "bullarna"/knopparna på ena sidan (då blir den platt på ena sidan) så kan man klistra upp paket och liknande :)

2010-11-01 @ 12:54:42
URL: http://sofiiiz.bloggspace.se
Postat av: Jenny

Gick ju jättebra på direkten det här.

Bra beskrivning! Tack!

2010-11-20 @ 22:34:54
URL: http://suddrik.wordpress.com
Postat av: Jessica

Det blev en del varianter men NU! Hurra jag kan :)

2010-12-01 @ 10:53:14
Postat av: Fanny

Tack för den underbara beskrivningen, jag lyckades på första försöket hade inte gått utan din hjälp.

2011-11-20 @ 15:02:01
URL: http://fanny-alltochlitetill.blogspot.com
Postat av: Lina

Gud va kul att jag hittade detta! :) har precis kommmit hem till julstöket ifrån Thailand där jag jobbat på barnhem i 4 månader. Och precis såna här stjärnor lärde en pojke mig att göra! Sitter just nu och ska göra en uppsättning till julgranen, jättebra beskrivningar (hade glömt hur man gör i början) :D

2011-12-03 @ 07:50:57
Postat av: Piamia

takktakk :)

2011-12-07 @ 00:53:57
Postat av: Ika

Tack för hjälpen! Jag glömmer alltid bort hur man gör!

2011-12-14 @ 15:08:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback