8 december - Orkidéer i papper

Under lucka åtta gömmer sig mina favoritblommor: Orkidéer. Och min variant överlever bäst UTAN vatten! Jag har använt den till att dekorera en gästbok till ett par vänner som ska ha en stor nyårsfest. Sen dekorerade jag även en ask som innehåller en present till en vän som fyller år så här i juletider. Du kan även använda orkidéerna på en layout eller canvastavla tillsammans med foto då den görs i syrafria material.





Du behöver:
Mallar
En bra sax
Scrappy Glue, eller liknande flytande lim
Färg/pennor efter smak

Det första du gör är att rita av mallarna på cardstock, där står hur många du ska klippa ut av varje del. Jag använde bling till den med gul mittdel och vanlig canvas till den med vinröd.



Limma nu ihop de delar som är lika dana, jag har använt Scrappy Glue eftersom det blir lagom rinnigt att använda och torkar lagom snabbt. På fotot ser du hur mycket jag tagit:


När du lagt ihop dem pressar du ut limmet i kanterna och börjar forma bladen enligt bilden här under. Jobba med en i taget så du hinner med innan limmet torkat. Kanske behöver du putsa till bladens kanter med en sax om något sticker ut från bladet som sitter på baksidan.


Och så gör du nästa:


Formar den ungefär så här:


Den lilla delen ska du bara ha en av, annars blir den för tjock att forma. Rulla småbladen runt en tunn pinne eller vad du har i närheten.




Du färglägger den som du vill ha den med dina favoritfärger. Jag har använt promarkers (ej syrafria om man är petig med det på sina layouter), andra pennor och fluid chalk för att få de färgerna jag vill ha. Ett tips är att söka på nätet på ordet orkidé och kika på vilka färgställningar de finns i och färglägga efter din favorit.


Montera ihop bladen. Jag använde Scrappy Glue även här förutom till mittdelen, den satte jag fast med en liten Glue Dot.

Gästboken (boken är en Story Book från Fancy Pants):


Asken:


Om ni provar på att göra en orkidé får ni gärna skiva kommentar till detta inlägg.

Lycka till!
Marie/Lily

Kommentarer
Postat av: petraso

Åh va läckert Marie!!!!!

Postat av: K8an

Super snygg orkidé! Måste prova när jag kommer hem :)

2008-12-08 @ 08:59:28
URL: http://imingarderob.blogg.se/
Postat av: Zarah

Vilken UNDERBAR idé - och så himla VACKERT det blev! :D

2008-12-08 @ 09:40:34
URL: http://zarischka.blogspot.com
Postat av: Therese

Wow så fint!!

2008-12-08 @ 11:16:23
URL: http://thereselittlecorner.com/blogg/
Postat av: Lilian

Helt underbar. Jag älskar orkidéer, hade orkidéer i min brudbukett. Vill gärna försöka göra sådana själv om jag hade en mall.

2008-12-09 @ 13:00:04
Postat av: Alina

Så fin blogg! :)

2008-12-09 @ 13:06:04
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Lilian

Toppen och nu har jag hittat mallen också:)

2008-12-09 @ 13:09:54
Postat av: Gunilla

TACK för en underbar mall och beskrivning. Ska absolut göra orkidéer snart.

2008-12-10 @ 18:05:34
URL: http://brunakatten.blogg.se/
Postat av: Yngla

Vilka underbara orkideer!

2008-12-10 @ 19:51:23
URL: http://yngla.blogspot.com/
Postat av: Jenny

TACK för en underbar beskrivning med bilder! MIna orkideer blev jättefina och min mamma älskar dem!

2010-11-22 @ 09:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback