9 december - Fialia visar QuicKutz 4 x 8 alfabeten

Jag har alltid älskat Quickutz och har flera av de vanliga alfabetena. Jag är väldigt förtjust i typsnitt över huvudtaget, och att sätta rubriken snyggt är väldigt viktigt för mig. Jag älskar att ha två olika typsnitt i rubriken och gärna ett mindre och ett större. Detta blev ju kostsamt med de gamla Qk-alfabetena, så när Thickers gjorde sitt intåg på marknaden för nåt år sedan shoppade jag (och många med mig) på mig massor. Men jag har ofta retat mig på att jag kanske inte har just det alfabetet i just rätt färg och känt som om jag måste kompromissa lite hela tiden med hur jag vill att det ska se ut.

Så när Quickutz släppte nyheten om sina 4x8 alfabet blev jag överförtjust och när jag fick hem mina första (nej, jag kunde inte nöja mig med bara ett) så blev jag kär. Vilken underbar uppfinning, och så billiga. Hela alfabetet på en enda die som var 4 x 8 inches. Suveränt! Det finns både mini och skinniminialfabet på 4x8 plattor.

Här har jag en layout utan rubrik, cardstock att stansa i och två stycken 4 x 8 alfabet, nämligen Rollerskate och Chocolate.
 

Jag gillar inte att slösa cardstock i onödan, så jag klipper lagom stora bitar för bokstäverna som jag ska stansa och lägger dem precis ovanpå. Men det gäller att man har tungan rätt i mun sen så att inte något glider. Men det brukar gå ganska bra. Här använder jag alfabetet Rollerskate.
 

Sen brukar jag lägga upp bokstäverna som jag vill ha dem längs en linje på mitt skärunderlägg. På så sätt får jag dem rakt och snyggt. Sen tar jag ej permanent tejp som jag har i en speciell tejphållare på mitt scrapbord, och tejpar rakt över bokstäverna. Sen lyfter jag upp dem och så kan jag flytta runt dem på layouten för att se precis var jag vill ha titeln.
 

När jag är nöjd med placeringen så vänder jag tejpen upp och ner och sätter lite
Scrappy Glue på dem.
 

Sen är det bara att klämma dit rubriken där man vill ha den och låta det torka. När det är torrt så drar man försiktigt av tejpen och så sitter rubriken precis där man vill ha den.


Här är det alfabetet Chocolate som får jobba. Jag stansar ordet snö i samma färg som Äntligen. 


Den färdiga layouten med två olika typsnitt, precis som jag gillar.
 

På den här layouten har jag också använt två olika typsnitt. Först Moonlight till texten världens minsta. Och har ni sett vilken tur jag hade att de orden passade precis ovanför fotot. Ibland ska man verkligen ha tur!
 

Ordet SNÖGUBBE stansade jag ut i vit dekorgummi med Quickutz senaste 4 x 8 alfabet Storybook. Jag använde dekorgummi för att det skulle få en lite snöig känsla.
 

Här har jag använt Chemistry som jag tycker passar så bra till min sons namn. Femman kommer ur Moxie classic alfabetet.
 

Och här på den sista layouten har jag använt mitt absoluta favoritalfabet, Jolly! Jag tror att jag använde det på 15 layouter i rad när jag hade köpt det. Värt varenda krona! Det är superlätt att få skrivstilen snygg och det tycker jag är jätteviktigt med ett sådant alfabet.


Nu hoppas jag att jag fått er riktigt sugna på 4 x 8 alfabetena, och att jag rätat ut eventuella frågetecken.

/Fia


Kommentarer
Postat av: Hattifnatt

Jag är körd på de alfabeten sedan tidigare, men jag måste säga att detta är ett ruskigt inspirerande inlägg med väldans snygga layouter!

Postat av: Zarah

Ja, usch ja - nu blev jag ju ännu mer sugen! skrattar Finfint gjort, och kanonbra skrivet, vännen! :D

2008-12-09 @ 09:03:55
URL: http://zarischka.blogspot.com
Postat av: Hegu

Vilket bra inlägg! Men jag undrar en sak...kan man utan problem stansa i dekorgummi med Revan?



2008-12-09 @ 09:05:34
URL: http://helenspyssel.blogg.se/
Postat av: Minerva

Vilka urbra idéer jag fick! TACK! Väntar hem en plattform + Storybook så snart kan jag testa dem och även Jolly som ligger snällt och väntar... TACK en gång till!

2008-12-09 @ 20:25:24
URL: http://pysselgudinnan.blogspot.com
Postat av: Fialia

Tack för alla glada kommentarer!



Hegu: Jag tror att det funkar med dekorgummi i Revolution, jag har en Cuttlebug och i den funkar det alldeles utmärkt.

2008-12-09 @ 21:35:58
URL: http://scrappa.blogg.se/
Postat av: Milla

Åhhh så bra!!! Tack!!

2008-12-10 @ 16:18:34
URL: http://millasblog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback