Karin fortsätter sin Grungeboard-inspiration

Här kommer fortsättningen på mitt Grungeboardprojekt - och innan jag visar det färdiga resultatet kommer ett litet tips om Distressinkdynorna.

Det häftiga med de här dynorna är att de torkar långsamt och är vattenlösliga. Det gör att man kan göra häftiga effekter med dem och här tänkte jag dela med mig av ett av Distressinkens bästa användningsområden- att använda dem till att just distressa eller föråldra om man föredrar svenskan.

Den här gången ville jag ge mina papper en ruffig känsla och valde papper efter det. Till det här projektet tyckte jag att Craft Cardstock var toppen, det påminer om gammeldags paketinslagningspapper men är tjockare.

Först ska jag till lagom breda remsor till mitt projekt och drog med min Edge Distresser för att ruffa upp kanten. För att förstärka detta så rev jag lite extra och till sist använde jag sandpapper för att rugga upp papprets fibrer.

image1848

En annan sak jag gillar med Distressinken är att det finns så många bra nyanser av brunt så det finns mycket att välja mellan. Den här gången använde jag Old Paper som har en lätt grön ton och Walnut Stain som är mörkt brun på gränsen till svart. Även Antique Linen användes.

image1849

Innan jag började med dynorna så duschade jag pappret med vatten för att inket skulle flyta ut bättre. I och med att jag ruggat pappret med sandpapper så smetar inte inket ut så mycket, vattnet gör att det rinner ut i fibrerna mer så att säga. Du kan välja om du inte vill sandpappra. Skulle du inte göra det flyter inket lite mer på den glättade ytan. Testa och lek dig fram hur du tycker det är snyggast.

Dra sedan stämpeldynan direkt på pappret fram och tillbaka till du tycker det är lagom. Byt dyna för att med hjälp av olika nyanser få mer djup på pappret.

image1850

Till sist avslutade jag med att dra Walnut Stain på kanterna, både framsidan och baksidan så det syns när du viker fram kanterna. Jag avslutade allt med att dra dynan med lätt hand på resten av pappret också och vips har jag en färdig bakgrund till ett kort eller ett papper till en layout om man vill!

image1851

/ Karin

Kommentarer
Postat av: Lia Florenz

mysig blogg :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback