Spännande Grungeboard

Nu tänkte jag bjuda er på lite mer inspiration och tips på hur man kan använda Grungeboard.
Det kan vara lätt att missta det för vanlig chipboard, men det är långt från det!
Känslan och lukten påminner om fuskläder men med en matt yta som är lätt att måla.


Det som är mest utmärkande med Grungeboard är hållbarheten och hur flexibelt det är.
På bilden viker jag en bokstav och som ni ser varken knäcks eller förstörs den.
Detta gör att du kan ha den på burkar eller annat som böjer sig utan problem.
I paketet med elements finns det gångjärn också och varför inte använda de som dekoration på ett album eller som gångjärn helt enkelt.
En annan fiffig sak är strukturerna. När papper har struktur försvinner det gärna när de blir uppblötta men detta händer inte med Grungeboard!
Du kan måla, kladda med akryler, bläck, vattenfärg och de håller.
Du kan även sandpappra, rugga, göra hål i, ja till och med sy om du har en ordentlig nål.


 
Jag tänkte visa ett kul sätt att färlägga Grungeboard som också visar hur tåliga de är.

Först målade jag alla bokstäverna med Adirondack dabbers Red Pepper och lät torka ordentligt. Du kan ta vilken färg du vill, den du målar på först är den som kommer att lysa igenom på slutet.


 


Efter det strök jag med en embossdyna och hällde på clear embosspulver. Jag försökte vara lätt på handen med dynan så det mest hamnade bläck på de upphöjda delarna av strukturen för en kul tvåfärgad effekt.




Sedan använde jag värmefönen tills allt pulver smält.




När det svalnat målade jag på ett ordentligt lager med Adirondack Pitch Black och lät torka.


Nu kommer det häftiga! För sedan tok jag en fuktig trasa och drog på bokstäverna. Där det var embossat åkte den svarta färgen lättare av och det röda lyste igenom.




Till sist sandpapprade jag kanterna för att ge dem en ruggig kant.
Vill du kan du fortsätta och färga det uppruggade med distressink stämpeldynor eller fluid chalk beroende på vilken färg eller effekt du vill ha.

Detta är bara ett sätt att använda Grungeboarden och det finns många fler, det ä bara din fantasi som sätter gränserna!

/ Karin


Kommentarer
Postat av: jakthustru

Du är helt otrolig på att hitta på finurliga saker med färg. Har försökt få samma effekt men utan utee/ vanligt embosspulver men såklart filat fram "orginalfärgen" på grungeboarden... Tack för tipset!!!

2008-03-04 @ 08:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback