Distress Cracklepaint

Ni har väl inte missat att nyheterna trillar in i webshoppen! Det fylls på hela tiden med en massa nytt och roligt. En av alla nyheter är Distress Cracklepaint. En färg som visade sig vara precis så kul att jobba med som jag hoppats på. I kombination med Stora Tags från Creative Café har jag gjort en tagbok som också är ett födelsedagskort till en kompis som just fyllt år. Jag dekorerade framsidorna och skrev en hälsning på baksidorna av tagsen.

För att göra Tagboken använde jag
Tags: Creative Café
Dekorationer: Creative café
Stämplar: Easer 08
Färg: Distress Crackle Paint Peeled Paint och Broken China, Distress inkpad,
Att måla med: Distress ink refill,
Pennor: Inkesentials Opque, Zig writers, Pro Markers, American Crafts Memory markers
Verktyg: Edge Scraper

image1985

Klicka på bilderna för att se dem större.


I beskrinvningen av färgen som går att läsa på tillverkarens sida beskrivs färgen som färg som krackelerar, inte som krackeleringsfärg. Just detta är det speciella med färgen - resultatet blir en yta som påminner om en målad möbel som stått ute hela sommaren lite väderbiten där färgen börjat flagna. Vill man förstärka sprickorna funkar färgen superbra med distress inkpadsen. Då drar du dem över sprickorna när färgen torkat.
image1995

Jag började med att dra och hacka på kanterna på tagsen med en Edge Scraper, sedan drog jag på kanterna och baksidan av tagsen med en distress inkpad av en mörkbrun nyans. Efter det målade jag på med den gröna Crackle Painten. Innan du målar ska burken skakas ordentligt så färgen blandas runt. När du målar på färgen så kladda ordenltigt, ju tjockare färg du har desto större sprickor. Tänk inte på att få det jämt, det ska se ruffigt ut. Lägg ett lager snabbt och låt det vara sedan för annars riskerar du att "måla bort" krackeleringen. Lägg sedan tagsen åt sidan och låt de torka. Den här delen kräver tålamod men är värt det så gör något annat så länge.

När färgen torkat tog jag en distress inkpad i samma gröna färg som Cracklepainten jag just använt. Jag drog dynan över så sprickorna syntes ännu tydligare. Om det blir starka streck och kanter suddas dessa ut med en svamp. Efter det la jag ett andra lager med Cracklepaint i en annan färg nämligen Broken China. Den här la jag nere i ena hörnet som en bas för att dekorera på. Åter igen gav jag färgen gott om tid att torka.

Efter det  var det dags att dekorera. Varje tag stämplades med en stämpel från Easers vårkollektion som jag färglade genom att kombinera olika tekniker. Med färg från distress ink refiller och Promarkers sjönk in i färgen och gav en bas och med hjälp av Zig Writers och Memory Markers fick motiven lite starkare kanter. Till sist dekorerade jag med Creative cafés läckra filt- och chipboarddekorationer och ritade till blänk med Inkesentials pennan.

image2002


/Karin

Kommentarer
Postat av: Jane

Åh, det är så oerhört läckert!!!

Postat av: Anna

Den är sååå läcker! Önskade jag bara en liten promille fantasi så jag också kunde skapa så läckert.

Vårkramen Anna

2008-04-10 @ 08:24:32
URL: http://annastenman.blogg.se
Postat av: Lily

Underbart Karin! Shit, nu måste jag köpa crackle paint. :-)

2008-04-10 @ 08:53:19
URL: http://marie.robe.nu
Postat av: AnnaB

Såååå underbart snyggt!!!!

2008-04-11 @ 10:01:49
URL: http://annab.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback