Gör egna dekorationer av overlay-plast

Har du en bit overlay / transparency till övers? Eller lite OH-plast kanske? Du kan med ganska få medel använda det till att göra egna dekorationer - det är både enkelt och kul, och blir framförallt SNYGGT på kort och layouter! 

Till följande dekorationer har jag använt en transparency från Fancy Pants,  
About a boy.


Steg 1: Rita 
image2121

Som mallar har jag använt saker jag hade här hemma: En tejprulle, ett lock till en Primaflaska, en Fluid chalk-ask till lövform, en gammal chipboardblomma. Om man har ett stansverktyg går det utmärkt att använda också. Jag ritade med en tunn svart tuschpenna som fäste bra på plasten, men även gick att torka bort efteråt. Prova gärna din penna i något hörn först. Alternativt kan man klippa innanför linjerna. 


Steg 2: Klipp
image2122
Klipp ut så fint du kan - men du behöver inte vara supernoggrann. Det SKA se lite hemgjort ut!  

Steg 3: Värm
image2123

Jag har ingen embossingfön, så jag värmde bitarna över spisplattan. Fördelen är att man kan hålla sig under fläkten och undgå inhalation av evt. förbränningsgaser. Värm endast en kant i taget - inte hela dekorationen på en gång, då blir den svår att hantera.

Akta fingrarna:
image2124

Plasten ska hållas ganska nära plattan (några centimeter ifrån). Första gången jag provade så höll jag bara med fingrarna...och det blev alltså VARMT! Rekommenderar därför att ni använder en stekpincett eller liknande. 
OBS! Var försiktig så du inte tappar plasten på plattan - den blir troligtvis omöjlig att få bort! 

Plasten krullar sig spontant av värmen, men om du tycker att den krullar sig åt fel håll så kan du rätta till det med fingrarna. Den svalnar ögonblickligen så man bränner sig inte, men man måste vara ganska snabb innan den stelnar. 

Nästan färdiga: 
image2125

Om man vill kan man vika dem efteråt:
image2126

image2127

Det ger lite extra 3D-effekt.  

Till sist är det bara att sätta fast en knapp eller en brad (eller vad ni nu kan hitta på! ) i mitten på blomman och cirklarna. Glue dots funkar nog bäst till att fästa dem med. 

Å Voila - fina, hemgjorda dekorationer, färdiga att pryda ditt alster!
image2128

Denna inspiration bjuder designteam-tjejen Nina på. Tack Nina!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Vilken kul idé, måste testas :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback