Lilys ProMarker fodral

image2021

  

Jag har sytt ett fodral till mina högt älskade ProMarker pennor.
Jättepraktisk förvaring och lätt att göra, tycker jag, och delar gärna med mig av hur jag gjort:

Materiallista:

Stora biten: 31 x 80 cm
Smala remsan: 10 x 145 cm
Två snören/band som vardera är 75 cm.
4 tryckknappar
(ev. 2 ringar för upphängning)
Detta gäller för fodral med plats för 35 pennor

image2025

Här är de två tygbitarna. I texten kallar jag dem för stora biten och smala remsan.

Fålla smala remsans långsidor så den blir ca 7 cm. Börja med att märka ut 2 cm (ska fållas sen) i vänsterkanten och sen 4 cm hela biten ut.
Lägg smala remsan på den stora biten enl. ritningen.

image2026

Nåla fast remsan i stora biten vid nål nr 1. Lägg dit en ProMarker penna och nåla fast nål nr 2. Det blev ca 2 - 2,2 cm mellan sömmarna på mitt fodral.

När du nålat alla 35 facken så klipp av den smala remsan så den är lika lång som stora biten, de ska gå kant i kant. Sy alla 36 sömmarna med raksöm.

Vik in stora bitens långsidor två gånger och sy raksöm så den blir 28 cm. (1,5 cm sömsmån på varje sida). Fålla även kortsidorna, glöm inte att sätta fast de två banden i ena kanten.

image2027

Sy fast tryckknappar. Dessa är till för att hålla pennorna på plats när fodralet är ihoprullat + att om du sätter honor/hanar som bilden visar så kan du fästa ihop flikarna på baksidan om du vill hänga upp fodralet på väggen och förvara pennorna på detta sätt i pysselrummet. Då behöver du fästa någon ring, förslagsvis nyckelring. För placering se bild.

image2028


Nu är det bara att fylla ditt fodral med ProMarkers, knäppa tryckknapparna och rulla ihop fodralet.

Fodralet går att göra längre om man tycker att det är för lite med 35 fack. Lägg då till 2,2 cm/penna på stora bitens längd och 4 cm/penna på smala remsans längd. Annars kan man sy sig 2-3 fodral.

image2029

Bonus tips! För att ha koll på vilka färger jag har och hur de ser ut har jag gjort en liten färgprovs-bok. Små tags som jag stansat ut med Squeezen och fäst i en öppningsbar ring för att ha färgprov och namn lättöverskådligt. De hänger i samma ordning som pennorna ligger i, allt för att det ska vara smidigt. Ringen med färgprover fäster jag i tryckknappen där banden är fastsydda så att den alltid hänger med.

Skisserna är färglagda med ProMarkers (soft lime och lime green).

/Marie

Kommentarer
Postat av: Mia

Du skulle ju INTE köpa pennorna!
Får se hur länge till jag orkar stå emot ;o)
Mia

2008-04-11 @ 18:59:08
Postat av: Petraso

va har du köpt pennor du skulle ju inte köpa;) Fniss! Vilket läckert fodral blir helt lyrisk...
undra om mamma vill sy ett till min födelse dag...i juni...... den tar tid att göra???

Postat av: Nina

Genialt. Gillar bonustipset massor!!

2008-04-13 @ 10:19:19
URL: http://krumelurkonst.blogspot.com
Postat av: Elina

Åh så snyggt! Jag har funderat på om inte något sånt här skulle funka bra till pennorna, utmärkt med en beskrivning - tack för att du delar med dig! Vad har du använt för tyg? Jag antar att det bör ha lite stadga och inte vara alltför sladdrigt.

2008-04-14 @ 02:05:32
URL: http://elinasblandning.blogspot.com/
Postat av: Lily

Tack allihopa!
Mia o Petraso: jag har lärt mig att man ska aldrig säga aldrig. ;-) Jag blev övertalad och är helt fast.
Elina: Jag har använt mig av linnetyg och tycker att det är lagom tjockt. Det blir skrynkligt när man knyter ihop fodralet så gillar man inte det bör man välja en annan kvalité.

2008-04-15 @ 19:13:47
URL: http://marie.robe.nu
Postat av: babbalalla

Smart förvaring! Tack för tipset o den braiga beskrivningen!

2008-04-15 @ 20:36:59
URL: http://babbalalla.blogg.se
Postat av: Pernilla

Smart! Är dock kass på att sy så de får ligga i en låda tills vidare.

2009-10-21 @ 10:55:34
URL: http://www.lovebuz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback