Scrappa med ProMarkers

När jag köpte mina första ProMarkerpennor var det, som för många andra, för att färglägga stämpelmotiv till när jag gör handgjorda kort.

Jag älskar att använda pennorna till det men efter ett tag ville jag testa vad mer och pröva fler sätt att använda dom.
Samtidigt har jag suttit och beundrat Layouter och funderat på vad som gjort just de jag tittat på så fina.
Efter ett tag slog det mig att en ingrediens var skuggor och plötsligt en dag sträckte jag mig efter mina ProMarkers när jag scrappade. Det visade sig att jag med pennorna fick till precis den effekt jag var ute efter.

När jag scrappar använder jag numer pennorna på två sätt.
Det första är det mer uppenbara, jag färglägger med dem. På layouten Voff har jag färglagt pratbubblan från Bambop och på Uppe hela natten är Easer stjärnan färglagd med ProMarkers.

För att få extra effekt jobbar jag med fler färger på en gång. Till pratbubblan använde jag två gula och en orange nyans och på det viset gav jag bubblan mer djup. I det skuggade parttiet under bubblan målade jag dessutom en grå ton över det oranga för att förstärka skuggeffekten.

image2073




Det andra sättet som jag använder ProMarkers är genom att markera detaljer med skuggor.
Detta tänker jag fungerar lite som mascara - det vill säga det märks men syns inte vid första anblicken men när du tittar närmre finns det överallt.

Tittar du närmre på detaljbilderna och de stora bilderna kan du se att jag använt pennorna på flera ställen, runt bokstäver, på dekorationer, runt dekorationer och inte minst på bokstäverna.
När jag skuggar använder jag gärna grått i olika nyanser.
När jag gör färgstarka layouter använder jag Ice Grey medan när jag gör Layouter i varmare färger använder Warm eller Cool grey.

image2074



Skuggor förstärker jag sedan gärna med en tunn svart penna och en vit som blänk. antingen lägger jag en skugga jämnt runt hela eller så tänker jag mig att ljuset kommer från ett håll. Där ljuset landar lägger jag ljusare partier och blänk och på motsatt sida gör jag en mörkare skugga.


Till de här Layouterna har jag använt:
Cardstock: Bazzil Släta
Mönstrat papper: Bambop
Stämplar: Easer, Bambop, Gel- a- tins
Dekorationer: Creativé Café
Vit penna: Inkissentials
Pennor: Pro Markers

/Karin

Kommentarer
Postat av: påhlsson

tack tack tack gulliga Karin... Jag håller precis på med en "promaker Lo " precis vad jag behövde...

Postat av: Lily

Ooooh, så läckert! *dregglar*
Du är makalös, Karin! :-)

2008-04-16 @ 18:14:21
URL: http://marie.robe.nu
Postat av: Mella

Jättefina! Jag visste inte att Promarkerpennorna var syrafria? :)

2008-04-17 @ 11:14:07
URL: http://mellasblogg.blogspot.com
Postat av: Lena

Vilka fina LOs! Är nybörjare inom scrappandet men är redan fast, känns som om jag tänker scrap hela min vakna tid(ibland drömmer jag också om det).Ska precis beställa mina första ProMakerpennor och vore tacksam för tips om vilka som är bäst att börja med.Det kanske är så att man bara väljer de färger man tycker om eller finns det några bra tips!?

2008-05-03 @ 16:27:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback