20 december - Basic Grey Precision File Set

Bakom lucka nr 19 döljer sig en liten tutorial i att använda det användbara Basic Grey Precision File Set. Det är ett set om sex filar i olika storlekar; rund, halvrund, fyrkantig, kniv och två stycken platta filar. De är perfekta att använda när man vill ruffa till sina foton och/eller papper eller när man behöver komma åt svårtillgängliga hörn och skrymslen på t.ex chipboardbokstäver eller former.

 

Jag hittade ett foto från förra året som jag tog på vårt härliga julbord och bestämde mig för att scrappa det. Till detta ville jag använda rubriken God Jul med stora chipboardbokstäver som jag hittade mina gömmor. Och för att göra dem extra juliga vill jag även klä in dem i mönstrat papper.

 
Jag har limmat fast bokstäverna upp och ner på en bit mönstrat papper med Scrappy Glue. Därefter klippte jag isär bokstäverna var för sig.

 
Med hjälp av en vass skalpell skär jag bort överblivit papper runt bokstäverna.

 
Nu är bokstaven klädd men den har fula och ojämna kanter från skalpellen. Jag tar en av de smala filarna och filar runt hela bokstaven och jämnar till kanterna.

 
De två första bokstäverna i rubriken här har jag filat jämna och de får en fin vit kant som man kan förstärka med vit stämpeldyna om man vill, eller färga in med någon annan färg om man vill det.

 
Jag ville använda en die cut i form av en julgranskula och skriva journaling i, men själva originalkulan (här med baksidan upp) hade ett för rörigt mönster för text, så jag ritade av den på ett annat enfärgat papper och klippte ut. Med hjälp av en fil jämnade jag till kanterna och hålet i kulan. När man trycker ut die cuts ur sina ark så blir det ofta små flisor kvar där de fäst i arket, dessa filar man lätt bort med någon av de smala filarna.

Efter montering av alla delar, blev layouten så här till slut.




 

De breda filarna är perfekta att använda på foton för att skapa en ruffig yta istället för en fotomatta.
 





Kram, Linda

Kommentarer
Postat av: Sofia

Alltid lika fina alster av linda! kram!

2008-12-27 @ 20:46:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback