6 december - Fototips - stäng av blixten

Jag har under det senaste året vågat att stänga av blixten på min kamera. Det är inte helt lätt då bilderna riskerar att inte blir helt skarpa och jag är just lite skärpenörd. Men jag har insett att bilderna som jag tar utan blixt förmedlar en annan känsla än de med blixt. Blixtens ljus är så obarmhärtigt och färgerna blir kalla. Blixten förvränger mina barns hudfärger och så får man slagskuggor som förstör bilden. Det är inte det lättaste att ta bilder utan blixt så här års men med lite hjälp av några lampor så går det faktiskt.

I måndags eftermiddag bakade vi pepparkakor och det hade hunnit bli mörkt. I taket på vårt kök så har vi en spot med tre mindre lampor som jag riktade alla åt ett håll. Det räckte för att ta bilder med. Bilden utan blixt ger en mer mysig känsla än den med blixt - eller vad tycker du?

Det är lättare att lyckas med bilder utan blixt om man har ett objektiv som är ljusstarkt. Jag har tagit dessa med ett 50 mm objektiv och bländartalet var 2. Tiden blev 1/60 och ISO 1400. Det viktigaste är att man provar sig fram och vågar leka med ljuset och fånga stämningen istället för perfektionen.

Med blixt kan bilden se ut så här, det blir ett kallt och blått ljus.


Utan blixt blir färgerna och ljuset mjukare och varmare.
 

Fia har också tagit två bilder, ett med blixt och ett utan.

Med blixt.


Utan blixt.


Så stäng av blixten och fånga den mysiga decemberstämningen :)

/Malena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback