En skaparprocess med Karin och Creative Café

Mitt DT-paket med material från Creativé Cafe osade minialbum och gav mig genast en idé! Några av diecutsen var som index för en månad och eftersom jag inte hade för ett helt år, tänkte jag att det funkade super för en månad som har betytt något extra för mig. Sagt och gjort, det blir ett minialbum och Calgaryresan.

Den här gången tänkte jag inte bara visa resultatet utan jag börjar med att visa processen från idé till färdigt album. Eftersom ett minialbum kräver en tanke från början till slut, i allt från materialåtgång till beställning av foton tänkte jag dela med mig av mitt sätt att göra detta.

Det första jag gör är att fundera ut idén och temat. Det är en härligt kreativ del av processen där jag kollar material, funderar på en röd tråd i både material och berättelse. I det här steget gör jag också framsidan lite som inspiration genom arbetet.

Efter det funderar jag på vad jag behöver i materialväg, vad jag har och vad som saknas. Jag tittar igenom bildmaterialet och gör en grovsortering. Det är lätt att jag sedan beställer och börjar göra minialbumet lite slumpvis vilket ofta leder till mycket extra arbete och helt fel bilder när jag väl står där och ska sätta samman allt.



För att slippa allt extra arbete gör jag sedan en skiss, en storyboard där jag ritar upp alla sidor som små rutor. På det viset kan jag gå igenom sida för sida vilken text och vilka bilder som behövs. Jag skissar inte varje enskilld sida i detalj utan bestämmer mig för var det ska vara text och var det ska vara bilder samt vilket format på bilderna som passar.



När detta är gjort kan jag börja göra en finsortering av bilder och förbereda en beställning. Jag går igenom storyboarden ruta för ruta så jag inte missar något i beställningen. Kanske märker jag när jag tittar i bildmaterialet att några av mina tankar i skissen inte fungerar och då justerar jag detta.

Nu kan jag börja fixa med materialet, för nu vet jag inte bara vad jag behöver för sorters papper utan också hur många sidor som albumet ska vara. Jag skär upp alla sidor på en gång och gör hål för öppningsbara ringar om det skulle behövas.



Jag tittar också över vilka dekorationer jag har och om något mer behövs. Jag vill ha ett enhetligt tema så det får inte bli för spretigt.

Vid det här laget är bilderna beställda och i väntan på dem funderar jag på journalingen. Eftersom just det här albumet handlar om en resa letar jag upp turistinformation med rolig fakta om ställena som jag kommer berätta om i albumet. Det är lätt att glömma detaljer så det är roligt att skriva in.



Nu är det dags att göra själva albumet med allt innehåll. När jag gör många sidor försöker jag göra det så enkelt som jag kan, med en tydlig grund som inte kräver så mycket dekorationer. För att det inte ska bli för spretigt låter jag grunden vara i samma stil och sedan skiljer jag de olika sidorna åt genom att ha olika stilar på bokstäver och i det här fallet siffror. En smart sak är alla ark med diecuts och journalingspots. Tags är också enkelt, variatonsrikt och snyggt. För att spara tid är stickers, rubons eller andra dekorationer med färdiga rubriker och text super. En annan favorit är QuicKutz eftersom jag då kan upprepa samma form i olika färg och material på flera ställen i albumet.



Albumsidorna bygger jag i omgångar genom att först sätta in alla bilderna utifrån min mall. Efter det gör jag en grund på alla bildlösa sidor och sätter dit rubrikerna. Till det här albumet fick jag också stor användning av mina sifferstickers och thickers eftersom varje datum fått en egen titelsida. När det är gjort börjar jag dekorera. Alla dekorationerna har jag i högar framför mig så de är lätta att se. Till sist skriver jag dit texten och kollar om något mer behövs. Jag skulle kunna jobba med varje sida hur länge som helst, men efter ett tag är det dags att säga stopp och bara bläddra och minnas allt som albumet handlar om.

Detta var steg ett i min artikel om en skaparprocess. I nästa steg visar jag upp det färdiga resultatet, minialbumet.

/Karin

Kommentarer
Postat av: helena påhlsson

Underbart Karin ! Tack för att du delar med dig ...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback