Karins fantastiska minialbum med Creative Café

Det här minialbumet var ett av de roligaste jag gjort. För mig blev det en resa tillbaka till tre veckor som betytt väldigt mycket för mig. Jag har blandat bilder med text och låtit båda delar stundtals tala för sig själva. Jag vill inte krångla till det och göra något övertydligt samtidigt som jag ville göra ett genomarbetat album som bra minne över resan.

Till albumet har jag använt
papper, glitterpapper, tags, journalingspots, band och binder rings från Creative café Lucky, både de gamla och de nya serierna. Till Lucky finns det snygg matchande cardstock som jag också använt.

På framsidan använde jag ett det fotografi som bäst symboliserar hela resan. Det är jag och mina två syskon tillsammans på toppen av ett berg med en fantastisk utsikt. bilden är tagen på en av resans sista dagar och betyder jättemycket för mig. Vi är där vi trivs bäst, ute i naturen, ett intresse vi alla delar och som vi fått av våra föräldrar.


Albumet blev tjockt, nästan åttio sidor så jag kan inte visa alla här. För att hålla ihop sidorna har jag använt Creative Cafés Binder rings. Äntligen finns det öppningsbara ringar i snygga färger som också är tillräckligt stora för ett minialbum med många sidor. Det är ett stort plus för mig!

 



Första sidan i albumet är en sida som jag låter leda vägen för stilen på resten av albumet. som rubrik har jag använt en bit filtband från Creative Café med passande text.


Inspirationen till månadsalbumet kom från den här stora die-cuten som kom från ett ark med journalingspots från Creative Café. Den får fungera som indexblad för resten av albumet där jag har skrivit en kort rubrik för vad vi gjorde varje dag under resan.
 

Resan började redan på flygplatsen där vi fick njuta av lite extra lyx. Även om bilden inte var så lyckad så ville jag ändå få med den har biten av resan. När jag gör minialbum vill jag fånga berättelsen och då är det inte alltid de snyggaste bilderna som är viktigast utan de som berättar något extra.


Varje dag på resan har fått minst ett uppslag och ibland fler. För att det inte ska bli för kompakt har jag blandat sidor av enfärgad cardstock, mönstrat papper och genomskinliga sidor. De genomskinliga sidorna är lamineringsark som jag laminerat utan papper i fickan. Sedan har jag skurit till dem och gjort hål precis som med papperssidorna.




Varje datum har också fått en egen sida där jag skrivit lite kort om vad som hände just då. Jag låter de sidorna föra berättelsen framåt så inte datumen smälter samman, det är också ett fiffigt sätt att få användning av alla sifferstickers och thickers som annars lätt förblir oanvända.
 



Ibland är det enklaste det snyggaste. De här två sidorna gillar jag massor och bilden på min brorsdotter som smyger med sin hett efterlängtade chokladmjölk gör mig varm i hjärtat.




En del dagar gjorde vi mer än en sak och dessa fick lite mer plats. Här har jag först gjort en sida för datumet och första aktiviteten, sedan har jag gjort en extra sida som visar att resten av bilderna för den dagen handlar om ett besök på ett museum. Det gjorde jag eftersom detta var en händelserik dag med många aktiviteter som jag ville betona lite extra.




De sista dagarna åkte vi alla på en familjesemester upp till bergen. Resan började med intensiva förberedelser där hela familjen var samlad. Återigen fanns det ingen bra bild att använda, men jag ville få med den som fanns eftersom den för mig berättar mycket om hur resan var. Det är vi mitt i vardagen som familj. Den här sidan kanske ni också känner igen från det tidigare blogginlägget om hur jag gjorde albumet.


Den här bilden behövde inte mycket mer än en rubrik. Plötsligt stod den där vid vägkanten.


En vandring som vi gjorde på resan gjorde lite större intryck på mig än de andra. Jag vet inte vad det var men något där uppe gav mig en känsla av oövervinnlighet. Efter den turen känner jag mig starkare och säkare på mig själv, jag hittade tillbaka till något som jag saknat.


Medan vi gick gjorde naturen oss påminda om att detta var en av höstsäsongens sista veckor. Det började snöa och så småningom såg vi inte stigen. En sådan tur då att parkförvaltningen märkt ut den ordentligt.




Det läckra med de genomskinliga sidorna är hur de fungerar i flera lager. Här har jag fäst en liten bild och sedan skrivit journalingen vid sidan om. Som bakgrund syns bilden på nästa sida som är utsikten från där min brorsdotter leker i snön. På många sidor i albumet har jag använt mig av QuicKutz-figurer som jag stansat ut i ett glittrigt papper från Creative Café. Ett tips när man stansar i det ,är att ha den vita sidan upp, det går mycket lättare då.



Allt har ett slut, även den här resan och det här albumet.


Tack för titten!
/Karin

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilket underbart album! Riktigt inspirerande. Där är många idéer jag ska anamma till kommande minialbum. Måste fråga i vilken storlek du har gjort det?

2009-01-27 @ 08:31:02
Postat av: petraso

underbart Karin!

2009-01-27 @ 08:33:05
Postat av: Nina

Det är verkligen ett FANTASTISKT minialbum! Tycker att det är otroligt hur du kan variera de ÅTTIO (!)sidorna med så få medel och få det hela så enhetligt och snyggt. Vilket härligt tidsdokument att spara!!



Postat av: Karin

Tack rara ni! Det var väldigt kul att göra också :-).



/K

2009-01-27 @ 09:44:56
URL: http://www.kreativ365.se
Postat av: Ulrika /TweetyUllis

Jättesnyggt! Jag som inte brukar gilla minialbum fick på en gång inspiration till att göra ett!

2009-01-27 @ 11:25:27
URL: http://tweetyullis.blogg.se/
Postat av: Bente

Villket underbart album! Blev riktigt sugen på att dra ut i världen en sväng!! / Bente

2009-01-29 @ 12:11:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback